Česká folková píseň
Rok vydání: 2. vydání, 2011
Počet stran: 168
Rozměry: 15,5 × 23 cm
Vazba: brožovaná
Obor: Hudební věda
ISBN: 978-80-210-5431-8, 978-80-210-5808-8 (online : pdf)
JOSEF PROKEŠ
Docent Masarykovy univerzity, člen Obce spisovatelů, prozaik a divadelní režisér Josef Prokeš ve své knize zkoumá komplexní estetickou výstavbu písní sedmi stěžejních osobností českého folku 60.–80. let 20. století: Karla Kryla, Vladimíra Merty, Vlastimila Třešňáka, Jaroslava Hutky, Jaromíra Nohavici, Karla Plíhala a Slávka Janouška. Rozebírá vždy jednu jejich typickou píseň, kterou pojímá jako synekdochu celého autora, zdůrazňuje klíčové motivy a upozorňuje na jejich vývoj v rámci autorského kontextu. Chápe současně jednotlivé analyzované písně jako svazek sil vyvažujících se ve vzájemně protikladných napětích a zahrnuje do výkladů rovněž vše, co zkoumané písně obklopuje a vchází s nimi ve styk. Osobnosti zkoumaných folkových písničkářů práce chápe jako souhrn dynamických složek celku moderního českého folku, jejichž působnost je určována jejich vlastními dispozicemi i vzájemnými vztahy, jakož i vztahem jednoho každého z nich k folku domácímu i světovému.
Obsah
- Předmluva
- Úvod
- Vymezení problematiky, přístup a metody zkoumání
- Návaznost na předchozí výzkumy
- Folková píseň v anglosaském okruhu a v českých zemích
- Začlenění textu folkové písně do kontextu literární vědy
- Začlenění žánru folkové písně do kontextu hudební vědy
- Od písně „předfolkové“ k písni folkové
- Píseň jako fenomén lidské pospolitosti
- Píseň „předfolková“
- Historické kořeny anglosaské folkové písně
- Karel Kryl
- Rakovina
- Specifičnost Krylovy folkové poetiky
- Vladimír Merta
- Chtít chytit vítr
- Autorská interpretace Vladimíra Merty
- Využití bluesové formy
- Specifičnost Mertovy folkové poetiky
- Význam Vladimíra Merty v českém folku
- Vlastimil Třešnák
- Ahasverem pražské periferie
- Zeměměřič
- Specifičnost Třešňákovy folkové poetiky
- Jaroslav Hutka
- Pravděpodobné vzdálenosti od „človíčka“ k „panáčkovi“
- Hutkův přínos ke včlenění domácí lidové písně do žánru našeho folku
- Specifičnost Hutkovy folkové poetiky
- Jaromír Nohavica
- Darmoděj
- Specifičnost Nohavicovy folkové poetiky
- Karel Plíhal
- Swingující harmonizátor
- Poetické akordy
- Specifičnost Plíhalovy folkové poetiky
- Miroslav („Slávek“) Janoušek
- Klukovské války v poezii panelového sídliště
- Specifičnost Janouškovy folkové poetiky
- Některé další folkové osobnosti 60.–80. let
- Miroslav Paleček a Michael Janík
- Jan Burian a Jiří Dědeček
- Marek Eben
- Pavel Dobeš
- Oldřich Janota
- Iva Bittová
- Kontexty české folkové písně 60.–80. let dvacátého století
- Specifika výstavby textu
- Srovnání procentuálního zastoupení jazykových jevů v textech zkoumaných písní
- Textové varianty
- Přizpůsobení textu hudební složce folkové písně a jednorázové vokální recepci
- Problémy textové kritiky při zkoumání českých folkových písní 60.–80. let
- Obsah výpovědi jako podstatná složka výstavby textu
- Poetizace v estetické výstavbě textů českých folkových písní zkoumaného období
- Původní folková píseň v českém kontextu
- Básnické inspirace a zhudebňování poezie
- Fixování folkových písní na hudebních nosičích
- K problematice komplexní hudební analýzy folkové písně
- Básnící písničkáři a tištěné folkové texty
- Osobnost folkového písničkáře
- Folkové publikum a psychologie jevištní komunikace
- Folková píseň jako znak
- Masová komunikační média a folková píseň
- Výstavba folkové písně a kýč
- Postavení české folkové písně v celku národní kultury
- Literatura